Elke dag delen we persoonlijke informatie met bedrijven en organisaties zonder ons te realiseren welk risico we nemen. We vertrouwen erop dat deze bedrijven onze gegevens veilig bewaren en alleen gebruiken voor de doeleinden waarvoor ze zijn verzameld. Cybercriminelen kunnen echter gemakkelijk uw identiteit stelen door uw persoonlijke gegevens te verkrijgen.
Ze kunnen dit doen door uw computer, e-mail of sociale media-accounts te hacken. Zodra ze uw persoonlijke gegevens hebben, kunnen ze deze gebruiken om in uw naam fraude of andere misdaden te plegen. U kunt uzelf beschermen tegen het slachtoffer worden van identiteitsdiefstal door uw persoonlijke gegevens te beveiligen en sterke wachtwoorden te gebruiken voor al uw online accounts.
Om de zoveel tijd heeft een software een update nodig om. Het is belangrijk om dit ook te doen, ook al komt het niet op een geschikt moment binnen, toch is het ontzettend belangrijk. Een nieuwe update zorgt ook voor meer veiligheid en in de oude zullen ze sneller binnenkomen op uw online device. Werk altijd met de nieuwste en ook meest veiligste software, door de updates zo snel mogelijk uit te voeren.
Een veelvoorkomend probleem in Nederland is identiteit fraude. Hierbij worden gegevens gebruikt die niet van hunzelf zijn, maar wellicht van u. Criminelen gebruiken uw identiteit dan om spullen te kopen of uit het land te vluchten. Het komt volgens onderzoek meer dan 10.000 keer voor in Nederland dat mensen gebruik maken van een andere identiteitsbewijs. Wees dus altijd bewust waar u uw identiteitsbewijs achter laat, met name een kopie, online.
Veel gevallen van online diefstal begint met het verkrijgen van phishing mails, waarbij er een link wordt gedeeld met de vraag om direct uw gegevens door te sturen ‘ter controle’. Dit zijn berichten die ervoor zorgen dat u gelokt word om gegevens te delen met een zogenaamde organisatie. Denk aan een bank of vanuit de overheid.
Bedenk ook altijd dat zulke organisaties geen mails online sturen om gegevens te verkrijgen. Dit wordt doorgaans gedaan via DigiD, via berichten. Ze zullen dit NOOIT via de mail doen. U kunt ook de gegevens van de mail bekijken, adres van de website, KVK of neem direct contact op met de bank volgens het nummer van de officiële website en niet van de mail. (bijvoorbeeld van de Rabobank, is het belangrijk om ook de echte Rabobank te belden).
Sinds social media bekend is geworden, zijn het aantal nep accounts ook flink gestegen. U kent het wellicht wel, dat u vriendschapsverzoeken of berichten van mensen krijgt die heel erg shady zijn. Accepteer deze niet want dit zijn nep accounts. U kunt dit doorgaans heel simpel zien en dat is door het aantal volgers en hoeveel mensen hun volgen. Doorgaans is dit relatief weinig.
Wanneer u accepteert, dan volgt er snel een bericht. Na een kort gesprek zal de crimineel langzaam leiden naar het vragen om geld. Wanneer mensen dit vragen, doe dit dan niet meteen. Vraag onder andere om video te bellen om het gezicht te zien voor bevestiging. Dan zult u ook merken dat de crimineel smoesjes gaat verzinnen en zeggen dat het haast heeft.
Let dan op dat u hier niet intrapt. Iets leuks om te doen is door te trollen. Speel ontzettend dom of ga proberen van onderwerp te veranderen. U zult zien hoeveel moeite ze doen om geld van u af te troggelen.